Op Dinsdag 12 december hielden de Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts en Afgevaardigd bestuurder van het GO! Koen Pelleriaux een persmomeent in Heist-op-den-Berg.
Het nieuws was dat alle 26 scholengroepen van het GO! gaan vanaf dit schooljaar aan de slag met een nieuwe invulling van de twee uur levensbeschouwelijke vakken in de 3e graad van het secundair onderwijs. Ze besteden de helft van de lestijden levensbeschouwing aan de ‘interlevensbeschouwelijke dialoog’ en aan burgerschapscompetenties. Dit besluit komt na een succesvol tweejarig pilootproject in zeven scholen in Geraardsbergen, Zottegem en Mechelen
Jammer genoeg blijkt de berichtgeving erover vandaag in De Standaard niet overeen te stemmen met hoe ILD in realiteit is opgezet. ILD is geen “nieuw vak”. Interlevensbeschouwelijke dialoog vindt plaats in het kader van de levensbeschouwelijke vakken. Vandaag voert GO! via hun eigen kanalen (de correcte) communicatie, onder andere via een persbericht in hun nieuwsbrief en die we ook delen via onze sociale media: Alle scholengroepen van het GO! van start met ‘interlevensbeschouwelijke dialoog’ - GO! (g-o.be).
Het GO! en de levensbeschouwelijke instanties maaken samen leerplannen en organiseren drukbezochte nascholingen voor leraren levensbeschouwing om een kwaliteitsvolle aanpak te garanderen. De Erkende Instanties & Vereniging zijn verantwoordelijk voor de inhoud en kwaliteitsbewaking van de levensbeschouwelijke vakken in alle onderwijsnetten op alle niveaus. Zij zijn aanspreekpunt van de Vlaamse Overheid die hen met dit doel erkend heeft.